Vil du lære at indrette dit hjem med Feng Shui Baguakortet?

Ranvita la Cour er forfatter til to inspirerende bøger om indretningens psykologi; "ELSK DIT HJEM
fra A til Å" (2010) og "ELSK DIT SOVEVÆRELSE –AT FORANDRE DIT SOVEVÆRELSE KAN
FORANDRE DIT LIV", (2013) Begge bøger er udkommet på Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck.

lørdag den 10. januar 2009

Kunsten at holde orden i klædeskabet

Her er et uddrag fra et interview, jeg har givet til det norske dameblad ”KK (Norges svar på Alt for Damerne) Ranvita la Cour: "Kunsten at holde orden i klædeskabet skal læres" ”Vores tøj flytter jo ikke rundt på sig selv – selv om det nogen gange ser sådan ud, når vi kigger ind i vores klædeskab. Det er og bliver os selv, der har ansvaret for at holde orden, uanset om vi har de optimale rammer i form af et kæmpe veldesignet walk-in-closet eller et lille upraktisk karlekammerskab fra det lokale loppemarked. Det er selvfølgelig vigtigt med gode rammer, men det er op til os at definere og bruge rammerne, som de er tænkt. Og at være kreative, når de af en eller anden grund ikke er optimale. Der er som regel tre grunde til, at vi skaber rod i vores klædeskabe: Enten er der for mange ting på for lidt plads, og så skal der ændres på størrelsen af klædeskabet eller antallet af dine ejendele. Eller også har vi glemt at skabe ’små hjem’ til de forskellige kategorier, som vores garderobe består af. Vejen til orden består derfor i at lave ’hjem’ til alt. Dér bor strømperne, dér bor trusserne, dér bor bælterne, osv. Og de enkelte hjem skal fungere – ikke være for små eller store, eller svære at finde eller nå, for så er det, at vi ikke lægger tingene på plads – selv om de måske har et hjem. Vi mennesker er faktisk temmelig dovne, og alt som ikke fungerer let og enkelt for os, har vi en tendens til at udsætte eller undgå. Så når halvdelen af din garderobe ligger spredt i soveværelset for alle vinde, eller roder rundt som ét stort patchwork på bunden af skabet, så spørg dig selv, hvordan det er gået til? Er der nogen kategorier som er ’hjemløse’ og som har brug for, at du definerer et hjem til dem? Svaret kan dog også hænge sammen med den tredje grund, som er, at vi tager forkerte valg i løbet af en dag. Når jeg, stresset på vej ud af døren, smider kjolen på en stol eller roder febrilsk rundt i skufferne for at finde lige netop dén bluse, så skaber jeg rod. Jeg kan i stedet vælge, at hænge kjolen op på bøjlen igen med det samme – eller jeg kan vælge at smide den fra mig. Jeg kan vælge at kigge skuffen roligt igennem – eller begynde at klæde mig om tidligere! Jeg kan vælge at sortere jævnligt, i stedet for at vente til jeg ikke længere kan lukke døren eller mase flere bøjler ind. Jeg kan også vælge at give mig selv nydelse, hver gang jeg åbner mit klædeskab. At forkæle mig selv med smukke bøjler, duftposer og ORDEN! Valget er altid mit eget. Man kan godt sige, at som du behandler dit tøj, behandler du dig selv og dit liv. Når du værdsætter dig selv og den tid og energi det har kostet dig at skaffe tøjet, og når synes du er smuk og dejlig og fortjener det bedste, så vil du også værdsætte at passe godt på tøjet, og skabe et smukt ’hjem’ til det. At holde orden i klædeskabet er ikke et medfødt talent, det er noget vi er nødt til at lære. Så hvis du vil have et andet resultat, end det du plejer at få, må du GØRE noget andet, end du plejer. Lær fra, og lad dig inspirere af andre, så du selv kan mestre kunsten at holde orden i klædeskabet.” Få flere tips af Ranvita - og kig med når tre modige kvinder åbner deres klædeskabe for læserne - i norske KK til februar!

Ingen kommentarer: