Vil du lære at indrette dit hjem med Feng Shui Baguakortet?

Ranvita la Cour er forfatter til to inspirerende bøger om indretningens psykologi; "ELSK DIT HJEM
fra A til Å" (2010) og "ELSK DIT SOVEVÆRELSE –AT FORANDRE DIT SOVEVÆRELSE KAN
FORANDRE DIT LIV", (2013) Begge bøger er udkommet på Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck.

mandag den 6. september 2010

Hvad er en silkedyne - egentlig?



Jeg har været fascineret af silkedyner lige siden jeg første gang hørte om fænomenet. Og elsket dem, siden jeg købte en til min datter for 4 år siden, som jeg konstant scorede om natten, indtil jeg fik min egen.

Men jeg indrømmer blankt, at i mit lille hoved begreb jeg ærlig talt overhovedet ikke, hvordan silke, som jeg kender det; dette glatte, tynde elegante stof - kunne blive til en DYNE?

Først da Daniel Galle fra Nordic Comfort på bedste Jørgen Clevin-vis "åbnede" en dyne og viste mig indholdet og tegnede og fortalte, hvordan silkekokoner og silketråd bliver forvandlet til en DYNE, faldt brikkerne helt på plads.
Og jeg må indrømme, at jeg kun har fået endnu mere respekt for fænomenet "silkedyner" og fremstillingen af dem.

Jeg forsøgte at optage det på video, så du også kan få gavn af al denne information. (Så bær over med en lidt funky kvalitet, en meget skiftende sol og lidt knas på mikrofonen, da der bliver rodet rundt med dynerne:-) men glæd dig over, at du får set en silkedyne - sådan "rigtigt"!



PS:
Vidste du, at silkedyner laves med håndkraft (ja, af levende mennesker ...)

Vidste du, at hvis silkelarver bliver udsat får kemikalier, så dør de? De kan simpelthen ikke tåle det ...

Vidste du, at sommerfuglelarven laver sin kokon for at beskytte sig, så den kan vokse i fred for ydre påvirkninger og angreb udefra f.eks. fra andre dyr og kulde. Silke er altså udvundet af sommerfuglenes "livmoder" so to speak. I love it.

Og vidste du, at i Kina mener de, at silke har foryngende anti-rynke effekt på huden? Blandt andet fordi silke består af de samme proteiner og aminosyrer som dem i menneskets hud.

Alt dette blev der ikke lige plads til i dette videoklip. Til gengæld kan du se og høre præcis, hvordan din silkedyne bliver til.

Du kan købe silkedyner her:
Nordic Comfort (Mulberry silke. Dansk producerede dyner)
Naturesource (Natur/vildsilke)
Seng-Bad

Ingen kommentarer: