Vil du lære at indrette dit hjem med Feng Shui Baguakortet?

Ranvita la Cour er forfatter til to inspirerende bøger om indretningens psykologi; "ELSK DIT HJEM
fra A til Å" (2010) og "ELSK DIT SOVEVÆRELSE –AT FORANDRE DIT SOVEVÆRELSE KAN
FORANDRE DIT LIV", (2013) Begge bøger er udkommet på Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck.

fredag den 10. juni 2011

Kunsten At Være Kreativ ...

... handler om at stille spørgsmål!

Det er ikke særlig jante-lov-venligt at udnævne sig selv til ekspert, men efter mange års selskab med hende der Ranvita, må jeg erkende, at hun altså er lidt af en ekspert udi løsninger baseret på "nød-lærer-nøgen-kvinde-at-spinde"-princippet.

Da jeg stod og manglede et fødselsdagskort til en veninde, der skulle fejre sin runde fødselsdag i Paris, endte hun med at få et very-much-very-homemade kort med i kufferten. Med Eiffeltårne og silkesnore og 50 €uro, som hun selv kunne købe sig en vaskeægte Paris-fødselsdagsgave for.



Før jeg fik barn elskede jeg at lave sådan nogle ting. At pynte de vildeste kreative lagkager. Lave hjemmelavede kort og skønne gaveindpakninger.

Efter jeg fik barn ...forget it! Synes ikke jeg havde tid til det. 

Men nu har jeg indset, at det er noget jeg simpelthen må tage mig tid til. For jeg tror, det er sundt. At nørkle med "noget helt andet" end arbejde og husarbejde. At opfinde noget "ud af ingenting". At skabe. Og at give.

Eller som Sonia Choquette formulerer det i sin bog "Svaret er enkelt"; "At være kreativ betyder simpelthen, at vi får noget nyt ud af noget allerede eksisterende". 

"Ja, ja – men DU er også bare så kreativ," kunne man indvende. Ja, måske. Men det tror jeg, vi alle kan være! 

At være kreativ handler bla. om at stille spørgsmål. Og blive ved med at stille spørgsmål.

At være nysgerrig. Være detektiv. På evig opdagelse. At turde være spontan, turde lave fejl og turde slippe det indre barn løs. Glemme alt om, hvorvidt det nu blir flot, perfekt, eller dit eller dat.

Og så stille spørgsmål.

Spørge - og blive ved med at spørge. Og lytte til alle svarene. Og lade svaret lede til det næste spørgsmål.


I mit tilfælde med fødselsdagskortet kunne det lyde sådan her:

Hvad har jeg på lager af materialer? 
(Well, det står ikke så godt til; valget står mellem nogle kedelige hvide A5-konvolutter og nogle små lyserøde, jeg engang har købt. Hvilket dog gør valget let!) (Og viser du ikke behøver have et stort lager.)

Hvordan kan jeg gøre den her kuvert mere interessant – mere personlig til modtageren?
Måske skrive, tegne ... eller klistre noget på?

Hvad kunne man klistre på?
Hm... noget med Paris? – eller et billede af fødselsdagsbarnet? (Da jeg havde et billede af Eiffeltårnet på min opslagstavle blev det dét. Jeg tog et par fotokopier, så jeg havde mange tårne at eksperimentere med)

Hvordan kan det her billede passe til den her kuvert ?
Hm... det gør det ikke rigtigt. Jeg må hitte på noget!

Hvad kunne man gøre ...? (Bemærk, endnu et spørgsmål, der sikrer at jeg ikke går i stå med en lille bitte kuvert og nogle noget større Eiffeltårne) 
Hm, jeg må skære det over! Men hvordan så lukke kuverten? Med lim, tape, klisterbånd ... eller en snor? Og hvad med pengesedlen? - det er da for kedeligt, hvis den bare skal ligge i kuverten! Hvad kan jeg finde på...? 

Og sådan fortsætter det. Det ene spørgsmål efter det andet. I een uendelighed. 

(Løsningen blev i øvrigt, at jeg indeni kuverten lavede en sammenfoldet "blomst" af 4 små Eiffeltårne. Når hun foldede tårnene ud, åbenbarede der sig, som en lille gemt skat,  en sammenfoldet pengeseddel i inde i midten.)

Og det er præcis samme metode du kan benytte dig af, når du indretter og vil skabe dig et personligt hjem.

Hvis du i forhold til et projekt – professionelt som privat – eller i din indretning – går død i en proces, eller generelt "ikke føler dig kreativ, så er det fordi du ikke stiller spørgsmål (nok).

Så husk at stil spørgsmål! Masser af dem. Og især hver gang du går i stå. 

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Dejligt indput- glæder mig til at afprøve det.
Kh Bodil

Anonym sagde ...

Hei :) Det er akkurat slik jeg også har det, feks fant jeg ett foto av Elvis i ett blad og visste at det måtte jeg bare ramme inn.. De fleste andre går og kjøper noen dyre bilder...

Har fulgt litt med i bakgrunnen ang deg, siden jeg las ett interiørblad med bilder fra den lille leiligheten dere flyttet til for noen år siden, jeg elsket de fargene og løsningene. Siden leste jeg Simple Living boken, og har den artikkelen din der i bakhodet. Jeg er ikke så glad i å bruke feng shui, men jeg er enig med deg om at man må følge sin indre strøm, og dermed lage sin egen versjon av feng shui.

Takk for inspirasjonen du gir!