Vil du lære at indrette dit hjem med Feng Shui Baguakortet?

Ranvita la Cour er forfatter til to inspirerende bøger om indretningens psykologi; "ELSK DIT HJEM
fra A til Å" (2010) og "ELSK DIT SOVEVÆRELSE –AT FORANDRE DIT SOVEVÆRELSE KAN
FORANDRE DIT LIV", (2013) Begge bøger er udkommet på Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck.

fredag den 31. januar 2014

A house or a home?


Foto fra min første bog "Elsk dit hjem" (2009)

Har du en bolig? – eller har du et hjem?

Jeg har godt nok skrevet en tyk bog, der hedder ELSK DIT HJEM og som handler om, hvordan kærlighed kan skabe et hjem, der virkelig støtter og nærer vores sjæl.

Men jeg havde ingen idé om, at Osho, en af mine spirituelle lærere, har udtalt sig om lige præcis dette (but why not, han har jo flittigt kommenteret på stort set alle livets størrelser;-)

Forleden, da jeg lyttede til et gammelt Osho-bånd (nu overført på mp3) siger han pludselig på sit karakteriske engelsk-indiske (her udskrevet efter bedste evne):

"And remember the difference between a house and a home; A house is a place where you live without love. A home is a place where you live with love. 

When a house is infused with love it become a home. All houses are not homes.

Many people live in houses when they think they live in homes.

Don't be deceived. Allthough all houses are not homes, all homes are houses. A home has something more than the house. The house is just a structure. It has no soul in it. "

Tja, kunne ikke have sagt det bedre selv;-) Og han fortsætter:

"When there is love, closeness, intimacy, openess, friendship – then the house becomes luminous. And you can see the difference. When you enter a house you can immediately feel whether it is a home or a house. 

If it is a home you will feel at welcome, you will feel warmth, you will feel a different vibe. If it is only a house you will feel only the cold structures. Cement and concrete. But no soul.
Maybe beautiful furniture. A good architecture. But you will feel no warmth, you will feel no vibration that people who live here, live in love. That they live in celebration. That the house is a delight. That they live with God."

Sådan. Intet mindre. Ingen kan sige det som Osho!

I bow to you, to him, to me – and me in you and you in me!





1 kommentar:

Lone sagde ...

Jeg har et hjem :-)
Der er godt nok noget rod rundt omkring, pga. stress, en flytning og mindre plads end før, men hvor der er vibe er der vel hjem :-).
Jeg er ved at læse Elsk dit hjem, og viben er da godt nok ved at få en anden lyd, i fht. at jeg ellers var begyndt at hænge fast i internettet ;-). Det går nærmest som en leg med at få ryddet ud, flyttet rundt og få lavet beautyspots. Min datter er også inspireret og hjælper til, og min indre Pippi er landet :-).
Jeg har også fundet ud af, at det er meget mere spændende end vores ellers simple living stil. Vi har alle (5) glæde af de forandringer, der sker.
Og det bedste er den gennemgribende lykkefølelse, jeg er begyndt at få ud af bare at gå rundt i vores hjem. Jeg har da godt nok været interesseret i feng shui og alt det der i mange år, men det er altså først nu, jeg har fattet det/ fået noget ud af det på den måde. Og bare med enkelte midler ♡. Det virkede delvist absurd og uopnåeligt at *skulle* gøre sig umage med luksusdetaljer, når energien var lav, selvom der er gratis/billige og hurtige muligheder for stor effekt. F.eks. en buket pæne blomster til 20,- er ren guf for sjælen og sikkert som alternativ til lykkepiller.
Det virker, som om det her også kan danne basis for vaneændringer mht. cravings efter at få kortvarig lykkefølelse, og andre uvaner, som kan medføre træthed, madspild osv. og at det næste naturlige skridt vil være at være mere kreativ. Når jeg nu maler med (pink) farveklatter/nyt nips i vores hjem, og med tøj, så kan jeg vel også gøre det på f.eks. et lærred.
Jeg har også fået mere lyst til at lave mad. Det er jo omgivelserne der gør' et. Det føles klart bedre end før, man får jo lyst til at bruge alle sine sanser mere, og det på kort tid :-).

Min kæreste har for sjov spurgt, om jeg har fået rengøringsvanvid :)). Jeg kunne med rette have sagt, "Nej, jeg kunne nærmere blive vanvittig og sløv af, at der ikke er rent nok, og at der ikke er livsbekræftende farver nok / ting nok i min nærhed :-). Min sjæl forlanger at synge og at gøre ordentligt rent ofte, ellers kan det være ligemeget. Jeg kan jo blive skidt tilpas af at se længe på et stearinlys i en forkert nuance, eller hvis der skulle være mislyde i en symfoni, det gider jeg da heller ikke høre på ! Væk med dem :) . Det er jo ikke for ingenting, jeg studerer hjemkomponering.
Eller hvis man skulle høre på de samme toner i en melodi om og om igen, det gider jeg da heller ikke høre på :-). Det er derfor, jeg flytter lidt rundt på "livsudstillingen" hver dag :-) Jeg forlanger liv og glæde i tingene omkring mig, så jeg kan genkende og spejle min levende:) sjæl, og jeg er sikker på, at jeg lever. At det ikke bare er internet og film, der dominerer osv.."
Jeg har i øvrigt ikke fortalt, at jeg skriver på nettet, og nu drosler jeg også ned for nettet.
Jeg har haft Elsk dit hjem bogen i flere år uden at læse den færdig, og så er den det input jeg har ventet på :o)). Lol! Tak for hjælpen! Jeg glæder mig til at læse Elsk dit soveværelse (^ ^) ♡