Vil du lære at indrette dit hjem med Feng Shui Baguakortet?

Ranvita la Cour er forfatter til to inspirerende bøger om indretningens psykologi; "ELSK DIT HJEM
fra A til Å" (2010) og "ELSK DIT SOVEVÆRELSE –AT FORANDRE DIT SOVEVÆRELSE KAN
FORANDRE DIT LIV", (2013) Begge bøger er udkommet på Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck.

onsdag den 12. december 2012

* JULEKALENDER * Forandring både fryder og foruroliger

På denne unikke dag i verdenshistorien – 12.12.2012 – har jeg valgt kapitlet "Forandring", fordi jeg oplever, at rigtig mange af os går gennem store forandringer i denne tid. 

"Forandring fryder. Siger man. Men forandring kan også forurolige. Og det er netop dette vigtige spændingsfelt, der er gaven i forandringens kunst. Forandringer fryder, når de skaber fornyelse indenfor vores bekvemmelighedszone. Og forandringer foruroliger, når de udfordrer vores bekvemmelighedszoner. Når vi er bange for at ....."

Hør resten af kapitlet her ...

Kapitlet handler selvfølgelig mest om forandringer i dit hjem og din indretning. Men prøv at læg mærke til, at ovenstående 'mekanisme' også gælder, når du indretter dit hjem; at mens det fryder skønt med en ny sofapude, så ville ideen om at lægge lilla eller pink væg-til-væg tæppe måske forurolige og rykke dig ud af din bekvemmelighedszone. Også selv om det måske netop ville være dét, der gav den største effekt, tilfredsstillelse – og forandring af et rum.

Prøv at læg mærke til om – eller hvornår –  du bevæger dig bare lidt ud over din comfortzone, hvad din indretning angår. Og hvis du savner forandring ... ja, så er du næsten nødt til at prøve noget, der liiige føles et nummer større, end det du plejer. 


Ole Palsby inspirerede mig til dette kapitel.
Han forandrede konstant indretningen i sit hjem.

I bogen er der ikke noget foto til dette kapitel – men da det var Ole Palsby der inspirerede mig til kapitlet får du her et par fotos fra hans helt unikke hjem i Ålsgårde. Du kan også høre hans kloge ord citeret i kapitlet. Han flyttede nemlig jævnligt rundt på sine møbler; "De konstante forandringer holder rummene – og mig selv – i live", som han formulerede det.


Ole i sit elskede køkken – iøvrigt uden emhætte; "Jeg vil sgu ku dufte, hvad jeg skal spise i aften
– og hvis har jeg brug for udluftning åbner jeg vinduet!"

Vi 'flyttede ind' et par dage i 2008 for at forevige hans hjem til MAD & BOLIG samt et tysk interørmagasin. Det var vanvittigt inspirerende at tusse rundt i hans rum og hans nærvær flere dage i træk. Ole var interesseret i Zen-filosofi – og så var han ikke bleg for at sige sin mening om hvem-somhelst og hvad-som helst til hvem som helst ... mage til passioneret menneske skal man lede længe efter. Og når han ville understrege sine pointer tegnede han lige et par skitser på køkkenbordet, som var af corian (et mirakelmateriale til køkkener). 

Corian bordplade med to vaske overfor hinanden ...
og skyggen af en Buddha. Ole samlede på antikke Buddhaer.

Noget af det jeg dog fandt allermest genialt var, at han og hans kone havde hver deres halvdel af huset – hun boede i den ene ende – Ole og hans tegnestue i den anden ende. På midten mødtes de i det store pejse-køkken-alrum og i sofastuen med udsigt over Øresund. Han havde selv tegnet huset – og det er da genialt at kunne lave et hus, der passer 100% til de mennesker, der bor der. Med to kunstere under samme tag havde de ganke enkelt brug for at kunne "trække sig tilbage", når de var midt i en kreativ proces – og som Ole sagde; "Når jeg arbejder sent på grund af en deadline nytter det ikke, at jeg vækker Bente, når jeg går i seng klokken 4 om morgenen" Og de nætter nuppede han så sit eget soveværelse, der lå klods op af tegnestuen. Alt i hver eneste krog og ved hver eneste væg var gennemtænkt – og jeg kan kun ærge mig over, at jeg ikke optog hans rundvisning på lyd eller video, for hold da op, hvor lærte jeg meget i de dage. 
Ole forlod desværre Jorden i 2010 – men han lever heldigvis fortsat i mange af vores hjem! Jeg bruger i hvert fald dagligt mine Eva Trio gryder, som jeg har haft i over 15 år.


Geniale hylder i køkkenskabene – med indgang fra siderne,
der gør det lettere at se og at komme til tingene.

Stuen med udsigt over diset Øresund.
Genial beliggenhed øverst på en skrænt – tilbagetrukket fra havet, men med udsigt til havet. Og nej, - der var ikke så ryddeligt til dagligt. Faktisk var han det mest charmerende (og store) rodehoved jeg har mødt. Og jeg fik allernådigst lov til at flytte rundt på alle hans hellige bunker til ære for Mad & Bolig.

Badeværelse med udsigt til himmel og trætoppe.
Skønt at bruse sig under åben himmel – året rundt. Endnu en god idé ...



Ingen kommentarer: