Vil du lære at indrette dit hjem med Feng Shui Baguakortet?

Ranvita la Cour er forfatter til to inspirerende bøger om indretningens psykologi; "ELSK DIT HJEM
fra A til Å" (2010) og "ELSK DIT SOVEVÆRELSE –AT FORANDRE DIT SOVEVÆRELSE KAN
FORANDRE DIT LIV", (2013) Begge bøger er udkommet på Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck.

søndag den 2. december 2012

*JULEKALENDER* Har du (heller ikke) tid til at julepynte?

I denne tid, hvor vi alle har travlt med fire forskellige julemarkeder på en weekend, julefrokoster-og fester og diverse familie eller skole-glögg-arrangementer er det let af føle, at vi ikke har tid nok til alt det vi gerne vil. Det er som om vi hurtigt bliver bagud med det hele – eller i al fald det halve. 

Dagens kapitel udfordrer os dog; hvad er det vi egentlig bruger vores tid på? Og måske kan vi godt nå alt det vi gerne vil nå – hvis vi ændrer vores vaner eller prioriterer anderledes eller måske ligefrem planlægger vores tid mere bevidst. Som om det rent faktisk var en kostbar størrelse – hvad det jo faktisk er ...

En gang havde jeg den stategi, når jeg skulle til København og holde foredrag, at jeg pakkede sammen i timerne inden vi skulle afsted (2-3 små kufferter med ting til shoppen, pynteting, musik, blomster, skiftetøj, osv). Det endte altid med at blive lidt småstresset, fordi lige når jeg skulle til at fokusere på pakningen, så var datteren sulten eller telefonen ringede og der skulle ikke meget til, før jeg pludselig var meget bagud med pakningen – og derfor løb stresset ud af døren i sidste øjebelik. 

Jeg troede bare, det var "sådan det er", når man skulle holde foredrag og ud af døren. Indtil en god veninde foreslog en anden stategi: Hvorfor pakker du ikke det hele dagen før?, spurgte hun let undrende (i hendes hoved lød det virkelig som en mærkværdig strategi at pakke umiddelbart før afgang).

Revolutionerende tanke! 

Det lød tosset, absurd og umuligt i mine ører. For så skulle kufferterne stå der i gangen og fylde i 24-48 timer? (ja, og hvad så?) ... og hvad hvis nu jeg fik lyst til at improvisere ifht. hvad jeg ville medbringe, jeg kan da ikke helt nøjagtig vide hvad jeg skal bruge 1-2 dage før jeg skal bruge det? (jo, man kan – og improviser da endelig i sidste øjebelik, men nyd at de første tre kufferter er pakket!) 

Jeg var så vant til at tilrettelægge min tid på en helt bestemt måde, at det føltes som at gå i en anden kvindes sko og trusser blot at tænke at pakke mine nelikker i god tid, ligesom min veninde ville have gjort det.

Da jeg gerne ville gøre en ende på stressen tog jeg dog opgaven på mig og fulgte hendes foreslag. Tog hendes strategi på mig som et eksperiment. Og det var dælme en underlig følelse de første par gange. Alene, fordi det var uvant. But guess what ... det fjernede min stress. Og det endte med at blive helt hyggeligt. At pakke i god tid. Og princippet har jeg med stor succes brugt på mange andre områder i mit liv. Momsregnskabet for eksempel ... På andre områder improviserer jeg stadig bedst i sidste øjeblik:-)

Hvis du har svært ved at finde tid til at julepynte hjemmet eller give det en daglig dosis kærlighed (eller altid er bagud med momsregnskabet) så lyt med til bogens kapitel om "Tid". 

Hvis du altså har tid ...



TID

"Nogle gange tager det kun syv et halvt sekund at skabe bedre energi i sit liv. Det ved jeg, fordi jeg en dag gjorde forsøget. Jeg tændte stopuret på min mobiltelefon og tog tid på, hvor længe jeg var om at ....

(Hør resten af kapitlet her – varighed 6 min.)


Ingen kommentarer: