Vil du lære at indrette dit hjem med Feng Shui Baguakortet?

Ranvita la Cour er forfatter til to inspirerende bøger om indretningens psykologi; "ELSK DIT HJEM
fra A til Å" (2010) og "ELSK DIT SOVEVÆRELSE –AT FORANDRE DIT SOVEVÆRELSE KAN
FORANDRE DIT LIV", (2013) Begge bøger er udkommet på Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck.

onsdag den 5. december 2012

*JULEKALENDER* Vidste du, at dit hjem er et spirituelt sted?

"Dit hjem er et helligt sted. Det lyder stort, og det er det også."

– sådan slutter kapitlet "Spiritualitet" i ELSK DIT HJEM-bogen. 

Og hvorfor så et kapitel om spiritualitet  – i en indretningsbog?

Fordi, det er vigtigt at huske, at oprindeligt var hjemmet et åndeligt sted. Oprindeligt var hus-alteret ikke et tv-apperat, men et lille helligt sted med personlige symboler og levende lys.

Før kirkerne blev bygget var hjemmet mødested for "de store åndelige øjeblikke i livet" såsom fødsel og død – og andre mærkedage gennem livet. Så overtog kirkerne den rolle – troligt hver søndag som et anker for vores åndelige forbindelse til det guddommelige og som arnested for vores ritualer. Men med tiden holdt vi op med at mødes i kirkerne. Og hvor blev rummet for vores åndelighed så af? 

Vi er med andre ord tilbage ved udgangspunktet fra før kirkernes opfindelse. Dit hjem er det helligste sted. Det er her, du kan udfolde din spirituelle forbindelse og mødes med det, der er større end dig og det der ikke lige kan ses og høres. 

Men har du skabt et helligt sted?

Eller, som jeg spørger her i audio-kapitlet; Ville en engel trives i dit hjem? Eller ville den fordufte til andre og bedre himmelstrøg? Og hvad skulle der til for at engle ville trives i dit hjem?

Jeg interesserer mig egentlig ikke synderligt for boligindretning i traditionel forstand. Mit hjem kommer aldrig i Bo Bedre. Men jeg dybt fascineret af de faktorer (og teknikker), der skaber og udgør et "hjem". Og jeg er dybt passioneret omkring at skabe himmelske tilstande i ethvert rum på jorden. At skabe steder, hvor sjælen genkender sig selv og engle ville elske at være.

Lyt til kapitlet her:


Billedet i bogen er fra mit daværende hjem i Hellebæk. Hvis jeg har en ledig karm bliver den straks inddraget til små impulsive altre. En blomst, et lys, et par personlige ejendele og noget der minder mig om det åndelige; en buddha, en jesus, eller som her en Maria. På billedet ses en lille indisk bog med håndmalet Buddha på forsiden, en sten fra stranden, en gren, en krokus (det var vinter, da billedet blev taget). Ikke noget særligt. Men et af mange små steder, der dagligt minder mig om det, der er så stort, at det slet ikke kan beskrives med ord ...

Tip! 
Skab spirituel stemning med blomsterkæder. Her har jeg syet krokus-blomsterne på snor med nål og sytråd. Chrysantinum er skønne at lave blomsterkæder af – men brug hvad du kan få fat i! Hæng blomsterkæden omkring et spejl, et dørhåndtag eller på din Buddha og du har skabt instant sacred stemning.


Foto©Rishi&Ranvita/Happyliving.dk

Ingen kommentarer: