Vil du lære at indrette dit hjem med Feng Shui Baguakortet?

Ranvita la Cour er forfatter til to inspirerende bøger om indretningens psykologi; "ELSK DIT HJEM
fra A til Å" (2010) og "ELSK DIT SOVEVÆRELSE –AT FORANDRE DIT SOVEVÆRELSE KAN
FORANDRE DIT LIV", (2013) Begge bøger er udkommet på Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck.

lørdag den 15. december 2012

* JULEKALENDER * Nærer dine udsigter dig?

"Udsigten er det rene lort. Lige ud til en betonmur og ingen sol." 
Sådan skrev jeg på et postkort hjem til min mor, da jeg som 11-årig var rejst til .....

Citatet fra mit postkort til min mor starter kapitlet "UDSIGT" i min bog "Elsk Dit hjem fra A til Å". Hør resten her – tryk på den rosa Play-knap:




En udsigt er den flig af verden du ser fra dit personlige helle. 


Et afgrænset del af verden. 


Det er derfor, det er så vigtigt, hvad du kigger på. 


Som der står med krøllet skrift i bogen:

"Alt, hvad du spiser bliver en del af dig. Og alt hvad du kigger på, bliver også en del af dig."

For ubevidst bliver dine udsigter lige så stille en del af din definition af verden – for det er jo dét "udklip" du ser, inden du bevæger dig ud i den. 


At have udsigt til "grøn natur" kan være to meget forskellige oplevelser, alt efter om det er en lukket baghave fuld af grønne gevækster eller om det er en åben mark. Begge dele vil være i kategorien "grøn natur" – men i det ene tilfælde med uendelige vidder – i det andet med en overskuelig grænse – og det kan være godt at vide, hvad du trives bedst med. Nogle vil føle sig trygge med en afgrænset have, andre vil føle det klaustrofobisk. Nogle føler det er eksotisk at kigge udover byens tage og tårne og ville få røde knopper af at kigge på åbne marker med græssende køer. Andre har det lige omvendt ...


Hvilke udsigter nærer dig mest?



Min yndlingsudsigt til haven – fra dengang vi boede i Vedbæk. Har en svaghed for gulv til loft vinduer, som giver en fornemmelse af at være ude selvom man er inde. Genialt for inde-fimsere som mig.


Med gardinet trukket for. Elskede skyggespillene på de transparente gardiner.


I Hellebæk året efter var det noget helt andet – nu med udsigt til Øresund og Sverige fra alle villalejlighedens vinduer. Pudsigt nok begyndte vi at tale om at flytte til Sverige. Måske fordi vi blev "hypnotiseret" af udsigten? Efter vi flyttede derfra (og til have-udsigt igen) snakkede vi sjovt nok ikke længere om det ! M.a.o pas på, hvad du kigger på :-) I dag har vi udsigt til en sø – det er en god kombination for mig, da jeg også sætter pris på at være omgivet af en masse grønt.

Hvilken udsigt vil du kigge på i 2013? Er der nogle af dine "udsigter" du er trætte af? 

Udsigter kan jo også være dem, du har indenfor – på dine vægge. Eller udsigten fra dit wc (brug den gerne til inspirerende citater) Eller udsigten fra din seng. Og fra din sofa. F.eks. billeder, der har hængt i årevis og som du end ikke ænser længere – eller som ligefrem holder dig fast i en del af fortiden, som du egentlig er 'færdig' med.  

Hvem er du nu – i dag? Og hvem udvikler du til at blive i 2013? 
Lad alle dine udsigter afspejle dette.

Ingen kommentarer: